onsdag 22 april 2009

Funderingar kring Västra City och Norra station

Västra City är det mest intressanta på länge. Mycket mer intressant än Norra Station, ska det visa sig. I tisdags skrev både Metro och DN om denna överdäckning av spårområden vid centralstationen.

Det är mycket positivt att vi använder den döda ytan till något nytt, men det krävs mycket fler bostäder än de planerade 1000. Idag finns det bara 1800 personer som bor i city till följd av misslyckad planering av klarakvarteren kring drottninggatan, där det i stort sett bara finns kontor och butiksyta. Men det är på tok för få bostäder om man ska få liv i bostadsområdet. Vi får hoppas att det ändras!

Annars är det bara positivt. Det är synd att Karlberg stängs, men den skulle mycket väl kunna användas till en sorts skyttel till södra station via centralen. Detta skulle tyvärr inte gå eftersom att citybanan byggs för att avlasta centralen, men ändå, den borde gå att använda!

Men allt är bättre än idag, eller som Kristina Alvendal uttrycker sig i city: "Det är ett av stadens mest förfärliga områden."


Så till Norra station och nybyggnationerna där. Och det börjar gå käpprätt åt helvete. Man börjar nästan gråta. Det nya området bör kunna ta minst 5000 nya bostäder, och då menar jag minst. Men till en början projekterades det 4000. Det är OK. Borde kunna ha höjts. Nu har man flaggat för, eller anmält, att siffran sänks till 2500. Det är INTE OK. Till följd funderar nu SL på att eventuellt inte dra en tunnelbana till området. Med andra ord - allt kommer gå åt helvete. Bäst läsning finns på yimby.se. Där står det tydligt hur nära vi är en praktskandal i byggandet av den nya stadsdelen.

Vi får hoppas att samma saker inte händer i Albano, där det också talats om storslagna planer. Om de likt norra station skär ner kraftigt på bostäder för andra intressen kommer vi snart inte ha mycket av en stad kvar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar