söndag 19 april 2009

Första inlägg

Jag är en snubbe som tycker om stadsplanering. Men inte Stockholms. Jag är medlem i Yimby. Om du hatar döda gräsytor och förorter men älskar tät stadsbyggnad och fina parker är Yimby rätt plats för dig! Nog om det, dags att vädra egna åsikter.

Vill börja med att påpeka att fina gröna parkytor är POSITIVT och att det är viktigt att BEVARA DEN GAMLA STENSTADEN. Men man måste och kunna FÖRNYA TILLSAMMANS MED DET GAMLA och även skapa FINA KONTRASTER och göra sig av med DÖDA GRÄSYTOR mellan väg och industri till exempel. Med det ute så behöver ni inte ifrågasätta mig för att jag hatar träd i stad och bara vill ha massa skyskrapor överallt, för det vill jag inte, jag vill att allt ska passa ihop i en blandstad där kommersiella lokaler, bostäder och nöje binds ihop i ett och gärna en fin park. Problemet i Stockholm är att allt är uppdelat och att vi inte har någon riktig park som är åtkomlig - Nationalstadsparken är nämligen avskuren tack vare idiotiskt lagda motorvägar. Lösning? Bygga ut bostäder så att bostäder och park binds ihop vilket gör parken mer åtkomlig. Problem? Massa "miljöbevarare" som inte vill bygga i parken. I parken som ingen besöker. Vad säger man? Jävla "miljöbevarare"... Jaja. Ni kommer märka mer om vad jag tycker om saker allteftersom, till exempel om Slussen:

Slussenförslaget släpptes nyss. Lite mycket fokus på bilar, fortfarande. Men som man konstaterar på Yimby-forum - 11 bilfiler finns i slussen idag och kommer bytas ut mot 6 filer. Men i dessa 6 filer finns möjlighet att konvertera två stycken till spårvagnsspår - vilket är mycket positivt i miljösynpunkt och för kollektivtrafiken i innerstan som måste byggas ut mer för att få bort fler bilar. Annars kan jag tycka att den saknar något utmärkande hus och kanske lite mycket död "torgyta" som jag inte tror kommer användas särskilt yteffektivt. Annars en helt OK planering, men får gärna ändras lite. Fast allt är bättre än dagens slussen, vilket jag hoppas alla förstår, även den skara av klagande människor... Länkar om förslaget: City och SvD samy Yimbys blogginlägg. Läsvärt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar